Datum: 22.03.2007
Autor: KAREL SKLENÁŘ
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 06
Budoval sbírky Národního muzea
Josef Ladislav Píč z celého srdce miloval vědu i život. Pro vědu ovšem nakonec zemřel
Čeští archeologové
Výstřel z pistole, který zazněl po poledni 19. prosince 1911 v domě č.
66 v Sokolské ulici na pražském Novém Městě, znamenal nejen to, že „pan
profesor“ Josef Ladislav Píč už není z vlastní vůle mezi živými, ale
zároveň tím skončila jedna éra v dějinách české archeologie.
Kdo vlastně byl profesor Píč? Když se díváme na dávnou fotografii
vousatého pána při těle, portrét c. k. školního rady a profesora,
vnucuje se nám představa důstojného a vážného muže, pohybujícího se
mezi šedí univerzitních poslucháren a prachem muzejních regálů. Nic by
nebylo vzdálenější pravdě. Máme před sebou jednu z nejsložitějších, ale
i nejzajímavějších osobností, jaké se kdy u nás archeologií zabývaly –
člověka veselé a přátelské povahy, milujícího potěšení života, nadaného
uměním spojovat lidi a dělat si přátele i nepřátele, protože dovedl
bojovně zastávat své názory. Nicméně těch druhých nebylo mnoho.
„Život můj je, jako když se tančí kvapík, a člověk musí provést všechny
panny,“ tak v roce 1900 v přátelském dopise zakladateli a prezidentu
České akademie věd a umění Josefu Hlávkovi charakterizoval svůj energií
a prací nabitý život. Josef Ladislav Píč přišel na svět 19. ledna 1847
v rodině „měšťana a mlynáře větrního“ Čeňka Píče ve Mšeně, městečku
mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví, přímo na rozsáhlém sídlišti z mladší
doby kamenné. Vyšel ze skromných poměrů a vypracoval se vlastním
přičiněním i vlohami, které zpočátku nebyly příliš patrné. Jeho
studijní výsledky amaturita na Akademickém gymnáziu v Praze (natřikrát
kvůli latině a řečtině) neslibovaly české vědě žádný velký zisk. Bylo
to ale jinak: ve vzrušené době obnovující se politické svobody v
šedesátých letech 19. století nacházel mladý Píč – nadšený vlastenec a
vyznavač slovanské vzájemnosti – spoustu mimoškolních podnětů, které
odváděly jeho pozornost od studia mrtvých jazyků.
Nezvyklá cesta k archeologii
Po studiu na filozofické fakultě pražské univerzity, tehdy
Karlo-Ferdinandovy, složil profesorské zkoušky z dějepisu a zeměpisu.
Po několika letech působení v Mladé Boleslavi se stal roku 1881
gymnazijním profesorem v Praze. Zároveň začal pracovat jako historik.
Zaměřil se na obranu utlačovaných národností v Uhrách, dokazoval jejich
historická práva na vlast a svobodný rozvoj. Polemikami s uherskými
nacionalistickými historiky a publicisty si už tenkrát vysloužil hodně
nenávisti z jejich strany. Naopak navázal řadu přátelství mezi Slováky
a Rumuny.
Jak jej historická práce zaváděla do stále starší minulosti, uvědomil
si, že už raně středověké a tím méně pak ještě starší problémy nelze
řešit jen pomocí písemných pramenů, že kořeny slovanské kultury, jejíž
vývoj chtěl vědecky zpracovat, je třeba hledat už v pravěku. Pochopil,
že musí porozumět řeči hmotných pramenů – archeologických nálezů.
Změnil nejen své metody, nýbrž i celý svůj život.
Píčův nečekaný přerod v archeologa je pozoruhodný. Ještě v roce 1883,
kdy se stal docentem rakouského dějepisu a dějin slovanských národů na
filozofické fakultě pražské univerzity, nevěděl o archeologii celkem
nic. Brzy ale začal působit v Archeologickém sboru Národního muzea,
tehdejším středisku archeologie v Čechách. V roce 1887 se pak stal
redaktorem našeho prvního a tehdy dosud jediného oborového časopisu
Památky archeologické, který vychází dodnes.
V Národním muzeu patřil zakrátko k nejvlivnějším osobnostem. Navíc se v
roce 1893 ujal řízení sboru, správy osamostatněného pravěkého oddělení
Národního muzea a také vedení Archeologické komise při České akademii
věd a umění. Po řadu let pak reprezentoval českou archeologii jako obor.
Spor o Rukopisy
S výukou oboru v téže době na pražské univerzitě začínal o generaci
mladší Lubor Niederle. Již jeho nástup byl poznamenán ostrou srážkou s
prof. Píčem a jejich vztah byl od té doby stále napjatější. Dělilo je
nejen politické přesvědčení, ale zejména Niederleho příslušnost k
Masarykovu okruhu, popírajícímu pravost tzv. Rukopisů –
Královédvorského a Zelenohorského, pro Píče a jeho generaci dosud
obdivovaných „památek nejstarší české kultury“.
Josef Ladislav Píč zvolil jinou cestu: zaměřil se na široký okruh
archeologů-neprofesionálů, což tehdy ještě byli prakticky všichni. V
nové budově Národního muzea na Václavském náměstí musel zaplnit tři
velké archeologické sály a k tomu potřeboval mnoho nových kvalitních
nálezů. Tehdy vznikla „Píčova družina“ – přátelský kolektiv zámožných
mimopražských milovníků archeologie, který si právě toto vzal za svůj
úkol bez ohledu na vynaložený čas a námahu. Nikdy předtím se v české
archeologii nevytvořil tak početný pracovní tým s tak efektními
výsledky. Nejvýznamnější objev přinesly vykopávky u Dobřichova na
Kolínsku (1890–91, 1896), jež uvedly do české archeologie celou novou
epochu, označovanou dnes jako doba římská (1. až 4. století po Kr.).
Přitom ale Píč neztrácel ze zřetele původní záměr sepsat „dějiny
vzdělanosti české za doby předhistorické“ na základě archeologických
pramenů. V roce 1899 vyšel první svazek jeho rozsáhlého životního díla
– Starožitností země České. A tehdy nadešla doba rozhodování o budoucím
zaměření a pojetí české archeologie. Brzy se v ní vyhranily dva odlišné
postoje, kterým se začalo říkat „školy“: muzejní a univerzitní. První
tvořil Píč a jeho „družina“, druhou Niederle a jeho spolupracovníci.
Vypukla bezohledná válka kritik v tisku, v níž blíže pravdě (jak ji
vidíme dnes) byli zprvu Píčovi odpůrci. S dalšími svazky ale kvalita
Starožitností stoupala až k vrcholu, kterým byl v roce 1903 svazek
věnovaný nejslavnější české pravěké lokalitě 19. století, keltskému
„městu“ – oppidu u Stradonic na Berounsku. Dílo, představující kulturu
českých Keltů z posledních století před Kristem v novém světle, přimělo
dokonce významného francouzského archeologa Josepha Décheletta, aby se
učil česky a část knihy přeložil. Pokrokový způsob, jímž Píč vystavil v
letech 1894–96 český pravěk v novémNárodním muzeu, obdivovala řada
evropských učenců.
Píč sám jako vědec daleko překračoval meze své vlasti. Při všem svém
pracovním a organizačním vytížení poznal takový kus Evropy jako málokdo
z jeho současníků. Přitom mu pomáhala schopnost rychle se učit cizí
jazyky, němčinu, francouzštinu, ale i ruštinu. Dokázal konverzovat
rumunsky či polsky, domluvil se s Jihoslovany. Poznal více než stovku
evropských muzeí. Nikdo jiný u nás neměl zdaleka takové znalosti
zahraniční archeologie. Na řadě sjezdů reprezentoval českou vědu.
Výsledkem byly styky s desítkami cizích badatelů a členství či pocty
mnoha evropských archeologických i obecněji vědeckých institucí.
Zrada ve vlastních řadách
Boj s „univerzitní školou“ ovšem neutichal a po šestém svazku díla
(1909) nadešla chvíle zápasu pro Píče nejdůležitějšího – o pojetí
slovanského raného středověku a jeho kultury. Zásadní problém pravosti
Rukopisů musel být předtím vyřešen. Na podzim 1911 odjel Píč s částí
Rukopisu královédvorského do Paříže a Milána k významným znalcům
starých písemných památek. Z běžné a formální posudky dokázal vyložit
jako vítězství Rukopisu a „neklamný důkaz o jeho pravosti“.
Jeho sebedůvěra, kterou nedokázaly podlomit ani zdrcující kritiky
odpůrců, se však zhroutila pod „ranou do zad“ přímo z Národního muzea,
jehož vedení odpovědělo na Píčův triumf obviněním z porušení předpisů
při výpůjčce Rukopisu a dovezené posudky zatím odložilo bez projednání.
„Zrada“ v dosud domněle nejpevnějším zázemí mu vzala chuť dále bojovat.
V pondělí 18. prosince 1911 si prof. Píč koupil revolver a den nato se
doma zastřelil.
Tento výstřel ukončil existenci „muzejní školy“ a umožnil opačnému
táboru ovládnout českou archeologii. Ale to už by byla jiná kapitola.
Uznání mu dnes patří hlavně za to, že po éře
starožitnicko-sběratelského přístupu oživil chápání archeologických
nálezů jako historických pramenů, že se pokusil překročit úzké hranice
dobové archeologie a vnést do ní pohled historika. Jenže udělal
metodickou chybu, když se snažil své předčasně vytvořené představě o
etnickém a kulturním vývoji českého pravěku přizpůsobit archeologický
materiál. Zamířil na svoji dobu hodně vysoko, koncepčně ji předběhl,
proto i jeho neúspěchy byly v té chvíli nápadnější. Úspěchy se
projevily spíše později a dnes vidíme, že mnohé jeho závěry byly
dnešnímu pojetí bližší než názory tehdy vítězných protivníků. Podrobné
a nestranné zhodnocení toho, co bylo vědeckým produktem jeho díla,
zůstává však překvapivě dodnes nesplněným úkolem naší archeologie.
„Život můj je, jako když se tančí kvapík a člověk musí provést všechny panny.“
Josef Ladislav Píč
***
* Život v datech
19. ledna 1847 – narodil se ve Mšeně
1881 – stal se gymnazijním profesorem 1883 – docent rakouského dějepisu a dějin slovanských národů na filozofické fakultě
1887 – stal se redaktorem časopisu Památky archeologické
1893 – ujal se řízení sboru, správy osamostatněného pravěkého oddělení Národního muzea
1899 – vydal první svazek svého rozsáhlého životního díla – Starožitností země České 19. prosince
1911 – spáchal sebevraždu
Foto popis| 1893. Členové Píčovy družiny vyzvedávají v Želenicích u
Slaného pravěkou kostru pro Národní muzeum. Skupinu tvořili nadšenci z
řad zámožných milovníků archeologie.
Foto autor| FOTO: ARCHIV AUTORA
O autorovi| KAREL SKLENÁŘ, Autor je archeolog
|